Werkdruk

Wellicht heeft u het de afgelopen tijd al regelmatig in het nieuws gelezen: "de huisartsenzorg zit aan zijn taks". Ook wij bemerken grote druk op onze spreekuren. Personeelstekort, complexere zorgtaken voor de huisarts en langere wachttijden voor ziekenhuizen spelen hierbij een rol. 

Wat merkt u hiervan?

Wat u hiervan merkt, is bijvoorbeeld dat u langer aan de telefoon moet wachten, een waarnemend arts treft of dat het enkele dagen duurt voor u een afspraak krijgt. We zien dat dit soms tot onbegrip en frustratie leidt en dat vooral onze asistentes boze reacties moeten incasseren. Voor onze assistentes is het soms ontzettend lastig, om de boodschap te moeten verkondigen, dat u moet wachten. Dat er in 1 consult geen tijd is voor meerdere klachten. Dat de agenda geen ruimte laat voor een dubbel consult op korte termijn. Dat de dokter die u het best kent vol staat. Zij willen graag helpen, maar moeten soms puzzelen om die spreekuur plek te vinden. Ondertussen belt de patiënt die niet opgeroepen wordt voor controle door de specialist maar wel klachten heeft; of de patiënt bij wie de specialist de herhaalmedicatie niet heeft uitgeschreven. De assistente is het tussen station. Aan de balie de mensen die de telefonische wachtrij omzeilen, maar daar diezelfde assistente treffen; die daardoor niet beschikbaar is voor de telefoon; waardoor de wachtrij verder oploopt. Kotom, de assistente helpt u graag, maar de huidige drukte vraagt veel. En eigenlijk vragen wij van u vooral vriendelijkheid, ook al is het wachten vervelend. 

Hoe kunt u helpen?

Wij hopen door het uitgaan van dit bericht meer begrip te creëren. Ook willen wij benadrukken dat wij nog steeds laagdrempelige, goede zorg willen bieden, maar dat dit soms op een andere manier is dan u vanuit vroeger kent. Om ook in de toekomst zorg persoonlijk en dichtbij te kunnen blijven bieden, zijn aanpassingen nodig in onze manier van werken. En dat zult u als patient merken. Onze assistenten triëren (= stellen allerlei vragen over uw klachten) om in te schatten hoe dringend iets is en om de spreekuurdrukte te stroomlijnen. Ze zijn opgeleid om deze vragen te stellen en een inschatting te maken. Zij doen dit niet uit nieuwsgierigheid of om een drempel op te werpen. Soms is een klacht voor u heel vervelend, maar is het medisch gezien niet noodzakelijk een klacht (diezelfde dag nog) te zien. Sommige vragen kunnen door advies van de assitente opgelost worden. Sommige vragen kunnen opgepakt worden door de praktijkverpleegkundige. Sommige vragen kunnen met een e-consult gesteld worden. (zit u al op Mijngezondheid.net?) En op sommige vragen vindt u het antwoord via thuisarts.nl. Kortom, niet voor elk probleem is een consult bij de huisarts noodzakelijk, maar wij zijn er nog steeds voor u! Wij willen, juist door sommige zaken anders te organiseren, bereikbaar en beschikbaar blijven.  

thuisarts.nl

Moet ik naar de dokter?

MijnGezondheid.net